Ertinya Bangun

Berselimut . Memandang dengan fikiran yang kosong ke dada monitor . Suhu diluar sekitar 11 darjah celcius . Blurr... Nak buat apa ? Ada beberapa buah buku bertulis "denshikairo (litar elektronik)" , "denjikigaku (elektromagnetik) " dan beberapa buku nota diatas meja didepan monitor . Sambil itu juga aku masih berselimut . Sejuk. Kaku tampa arah dan semangat . Ada beberapa assignment yang belum disiapkan lagi . Ada beberapa sub-topik yang belum aku fahami . Mataku meliar memandang syiling dan dinding . Masa terus berlari tampa menoleh kearah ku sedikitpun . "Zalimnya masa . Ah , tidak ! Ia hanya menjalankan tugas ". Hatiku bermonolog sendiri . Didalam selimut !!
=TaMaT Mukaddimah =


"Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia)." (Surah Al-Muddaththir:1-2)




Bangun !
Bangun ! Tunaikan kewajiban yang sudah lama ia tidak dianggap wajib .
Membuka sahaja laman web Palestinkini.info, hatiku dirundum berjuta perasaan yang tidak aku faham . Antara sedih dan marah , antara semangat dan berputus-asa , antara geram dan tidak berdaya apa-apa .

"Ah apa yang hendak dihairankan . Logik la kalau yahudi membunuh ummat islam . Sedangkan nabi pun mereka bunuh . Inikan pula rakyat palestin .".Akalku mula berhujjah .

"Tidak ! Bukan itu yang aku kecewakan . Mengapa ummat islam memilih menjadi buih ?" Sampuk suara yang lain .

Antara insan yang aku pernah temui sehingga kini , ada yang pernah berkata begini kepada ku :
"Ummat islam dihina kerana miskin dan tidak maju setanding dengan US dan kuasa-kuasa besar yang lain"

Aku termenung panjang memikirkannya . Lalu ku lakar dua kemungkinan .
Adakah ummat ini tidak akan dibunuh lagi jika ada negara ummat islam yang kuat dan setanding US dari segi ketenteraan dan ekonomi ?
Adakah ummat ini akan dihina selama-lamanya jika kekal miskin dan tidak memiliki kemajuan dan kekuatan ketenteraan ?

"Tak ! Adakah tiada negara ummat islam yang kaya ? Mampu membeli teknologi persenjataan dan mampu mengubah peta ekonomi dunia ? Ya ! Negara ummat islam mampu ! Tapi pemimpin negara ummat islam tidak mampu dari segi keimanan . Oh ya . Aku terlupa . Kekuatan sebenar bagi ummat ini ialah keimanan . Tampa iman kita hanyalah umpama kambing dan biri-biri kepada pengembala ".



Kerana itu kita memilih menjadi buih . Selayaknya kita hanyalah buih . Entah kemana kita "buang" keimanan .

Oh iman...Aku merinduimu . Datanglah kepada dada-dada kami . Aku tahu , hanya perjuangan mampu memujukmu kembali .

powered by performancing firefox

.... rest of template code ....

Ertinya Bangun

Berselimut . Memandang dengan fikiran yang kosong ke dada monitor . Suhu diluar sekitar 11 darjah celcius . Blurr... Nak buat apa ? Ada beberapa buah buku bertulis "denshikairo (litar elektronik)" , "denjikigaku (elektromagnetik) " dan beberapa buku nota diatas meja didepan monitor . Sambil itu juga aku masih berselimut . Sejuk. Kaku tampa arah dan semangat . Ada beberapa assignment yang belum disiapkan lagi . Ada beberapa sub-topik yang belum aku fahami . Mataku meliar memandang syiling dan dinding . Masa terus berlari tampa menoleh kearah ku sedikitpun . "Zalimnya masa . Ah , tidak ! Ia hanya menjalankan tugas ". Hatiku bermonolog sendiri . Didalam selimut !!
=TaMaT Mukaddimah =


"Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia)." (Surah Al-Muddaththir:1-2)




Bangun !
Bangun ! Tunaikan kewajiban yang sudah lama ia tidak dianggap wajib .
Membuka sahaja laman web Palestinkini.info, hatiku dirundum berjuta perasaan yang tidak aku faham . Antara sedih dan marah , antara semangat dan berputus-asa , antara geram dan tidak berdaya apa-apa .

"Ah apa yang hendak dihairankan . Logik la kalau yahudi membunuh ummat islam . Sedangkan nabi pun mereka bunuh . Inikan pula rakyat palestin .".Akalku mula berhujjah .

"Tidak ! Bukan itu yang aku kecewakan . Mengapa ummat islam memilih menjadi buih ?" Sampuk suara yang lain .

Antara insan yang aku pernah temui sehingga kini , ada yang pernah berkata begini kepada ku :
"Ummat islam dihina kerana miskin dan tidak maju setanding dengan US dan kuasa-kuasa besar yang lain"

Aku termenung panjang memikirkannya . Lalu ku lakar dua kemungkinan .
Adakah ummat ini tidak akan dibunuh lagi jika ada negara ummat islam yang kuat dan setanding US dari segi ketenteraan dan ekonomi ?
Adakah ummat ini akan dihina selama-lamanya jika kekal miskin dan tidak memiliki kemajuan dan kekuatan ketenteraan ?

"Tak ! Adakah tiada negara ummat islam yang kaya ? Mampu membeli teknologi persenjataan dan mampu mengubah peta ekonomi dunia ? Ya ! Negara ummat islam mampu ! Tapi pemimpin negara ummat islam tidak mampu dari segi keimanan . Oh ya . Aku terlupa . Kekuatan sebenar bagi ummat ini ialah keimanan . Tampa iman kita hanyalah umpama kambing dan biri-biri kepada pengembala ".



Kerana itu kita memilih menjadi buih . Selayaknya kita hanyalah buih . Entah kemana kita "buang" keimanan .

Oh iman...Aku merinduimu . Datanglah kepada dada-dada kami . Aku tahu , hanya perjuangan mampu memujukmu kembali .

powered by performancing firefox